Gratis elektronische bibliotheek

De geboorte van Christus in ons - Hans Stolp

PRIJS: GRATIS
FORMAAT: PDF EPUB MOBI
DATUM VAN PUBLICATIE: augustus 2003
BESTANDSGROOTTE: 6,96
ISBN: 9789020282467
TAAL: NEDERLANDS
AUTEUR: Hans Stolp

U vindt de pdf van het boek De geboorte van Christus in ons hier

Omschrijving:

In de voorchristelijke tijd kende men in bijna alle culturen en volken inwijdingsscholen of mysteriescholen. Op die scholen werden de leerlingen stap voor stap ingewijd in de verborgen geheimen van het leven op aarde en van de geestelijke wereld. In die tijd was die opleiding echter voorbehouden aan enkel bekwame leerlingen, die door de priester(es) zelf werden uitgekozen. Jezus heeft die oude, geheime inwijdingsweg voor iedereen toegankelijk gemaakt. Het gewone, alledaagse leven werd voortaan het lesmateriaal, dat de leerling(e) nodig heeft om op die inwijdingsweg te vorderen. In dit boek wordt beschreven hoe je dan wel met het leven kunt omgaan, als je in dit leven gevoelig wilt worden voor de verborgen geheimen en als je geestelijk wilt groeien en een ingewijde wilt worden. Daarbij gaat het allereerst om het ontwikkelen van die gevoeligheid, die jou bewust maakt van de roeping die in ieders leven tot ons komt. Die gevoeligheid ontluikt alleen, als we bereid zijn om te werken aan onszelf. Het gaat om een groeiende eerlijkheid en zuiverheid, om een groeiend zelfbewustzijn dat ons in staat stelt onze angsten los te laten, en om stille groei in liefde. Geduld, discipline en vertrouwen zijn sleutelwoorden bij die stille en meestal door anderen nauwelijks opgemerkte innerlijke groei. We zullen leren luisteren naar de innerlijke stem. Hoe verder we vorderen op de inwijdingsweg, hoe meer er een plek van onaantastbare stilte en rust in ons groeit, en hoe meer we ons gaan herinneren van wat we eigenlijk allang als weten in ons meedragen, maar ons nooit bewust geworden zijn. We komen in verbinding met wat door de oude traditie altijd 'de Christus in ons' genoemd werd. Wie werkelijk wil bijdragen aan de genezing van de aarde en de mensheid, zo leerde Jezus ons, die heeft geen andere keuze dan het gaan van de inwijdingsweg. De werkelijke genezer immers geneest eerst zichzelf. En daarom zijn wijzélf, en is de strijd met ons ego, de inzet bij het gaan van de inwijdingsweg.

...zus Christus . Ds. J. IJsselstein - Lukas 2:1-7 ... Romeinen 8:33-39 God heeft ons uitgekozen. Wie kan ons dan ... ... . Liturgie: Psalm 65:1 . Psalm 65:7 . Lukas 2:1-7 . Psalm 119:9,25,29,47 . Psalm 73:1 . Psalm 89:3. Gemeente, op deze 1 e kerstdag overdenken wij met elkaar de geboorte van de Heere Jezus Christus. Onder biddend opzien om het licht en de leiding van de Heilige Geest bedien ik De meeste historici komen uit in de buurt van het jaar 5 voor Christus. In die periode moet het ongeveer gebeurd zijn." "Het is overigens helemaal niet zo vreemd dat ... De geboorte van de Christus in ons. Een moderne ... ... ." "Het is overigens helemaal niet zo vreemd dat we Jezus' exacte geboortedatum niet weten," relativeert Cor. Volgens de apologetische-godsdiensthistorische hypothese zouden de christenen het heidense feest van de winterzonnewende vervangen hebben door het feest van de geboorte van Christus. De Romeinen vierden de geboorte van de onoverwinnelijke zonnegod, terwijl de christenen de geboorte van "het ware licht, dat iedere mens verlicht" (Joh 1,9) vieren. De wedergeboorte en "wedergeboren" is een theologische realiteit in het christendom, gegrondvest in de Bijbel.De Bijbel bedoelt hiermee het weer tot leven wekken van de menselijke geest, die "dood was door overtredingen en zonden" en dus van God gescheiden was. De wedergeboorte wordt gezien als een eenmalige gebeurtenis, waardoor er een levende verbinding met God ontstaat. We kennen het natuurlijk allemaal en de meeste onder ons weten ook waarom we het vieren, maar toch zal ik een korte samenvatting schrijven over dit feest. Met kerstmis vieren wij de geboorte van Jezus Christus. Lees H1 van dit werkstuk voor meer informatie over de geboorte van Jezus. De geboorte van Jezus is in de Bijbel beschreven door de vier evangelisten. Volgens Lucas reisde de timmerman Jozef met zijn hoogzwangere vrouw Maria vanuit Galilea naar zijn geboorteplaats Bethlehem, voor een volkstelling. Omdat in de herberg geen plaats was, overnachtte het echtpaar in een stal. De Bijbel wijst de juiste volgorde: eerst de komst van Jezus, de Zoon van God in het vlees, dan ons geloof in Hem en Zijn offer en daardoor de wedergeboorte van de gelovige. Door te wijzen op geestelijke processen in het innerlijk van een mens (wat op zich terecht is), gaat men voorbij aan de feitelijke, fysieke geboorte van Jezus, die de basis is van een geestelijke groei onder leiding van de ......